Velkommen til Strategi- og målstyringstavlen

Når I skal følge op på strategien og/eller jeres mål, er det vigtigt at kunne se disse i en sammenhæng. I Klartboard har vi tavlerne, der kan give jer overblikket.

 

Strategi- og målstyringstavlen

Strategi og målstyring kan sagtens være to adskilte styringstemaer i organisationen. Men vi omtaler dem her under samme hat, da de tavleteknisk i Klartboard er det samme.

På Strategitavlen kan I se strategien opdelt i spor. Når I følger op på hvordan det går med strategien vil I typisk gerne kunne se tilknyttede projekter eller strategiske indsatser – og kunne aftale korrigerende handlinger i form af enkelte opgaver/aftaler eller større indsatser.

På målstyringstavlen kan I se enhedens mål fx ift performance på økonomi, tilfredshed, servicemål og trivsel. Når I følger op på hvordan det går med performance vil I typisk gerne kunne se tilknyttede KPi’er – og kunne aftale korrigerende handlinger i form af enkelte opgaver/aftaler eller større indsatser.

 

Det I kan få svar på

  • Hvad er status og trend på performance?
  • Er der behov for handling – mindre korrektioner og større indsatser?

 

Det fulde billede er relevant i top- og afdelings-ledelse, mens udvalgte strategispor og mål er relevante i de berørte teams

 

Vigtige designovervejelser

  • Hvad er vigtigste info om hvert strategispor og mål, der kan bidrage til samlet overblik over performance?
  • Hvordan visualiserer I en trend?

 

Klartboard funktionalitet

  • Definer selv scoren, der bestemmer grøn, gul, rød
  • Definer selv enheden: procent, stk, kroner, etc.
  • Tilknyt korrigerende opgaver – eller indsatser (projekter) til strategimålet

 

Genveje
Andre artikler
Det følger med i alle ledelsesjobs - men tager du driftsledelsesrollen på dig
Tre (simple) skridt til gode tavlemøder
Kend jeres styringsudfordringer
Velkommen til Teamets Plan
Driftsmodeller og styring
LEAN og procesoptimering - 7 gode råd, der gør en forskel
Velkommen til tavlemøder med flow, fokus og lethed
Tavlemøder og dialog – vejen til effektiv drift er brolagt med gode samtaler
Hvordan får vi gode tavlemøder, når mødet er virtuelt?
Nu er det bare blevet klart - Interview med en medarbejder