I It- og Digitaliseringsenheder kan mange genkende at:
- At der både skal holdes styr på korte her-og-nu opgaver, langstrakte forløb projekter og faste tilbagevende opgaver
- De korte her-og-nu opgaver knytter sig ofte til en form for service/support funktion
- Projekterne over længere stræk skal passes sammen med håndteringen af de korte opgaver
- De faste tilbagevendende opgaver er kendte, og vi ved nærmest et år frem, hvornår de skal udføres
I It- og Digitaliseringsenheder bruger vores kunder derfor typisk:
- En projekttavle til at bevare overblikket over projekterne – herunder fokus på næste milepæl
- En årshjulstavle så alle de kendte processer og opgaver kan koordineres bedst muligt
- En teamtavle, der samler alle opgaverne i overskuelige ugeplaner, så alle kan se hvad alle har planlagt at lave
I digitaliseringsenheder, der arbejder agilt, ser vi i stedet en anvendelse af Kanbantavler
Grundlæggende handler det om at bevare overblikket over:
- Hvad er vores back-log – altså bruttolisten af ting, vi skal have lavet
- Hvilke arbejdspakker har vi planlagt til kommende sprint
- Hvad er fremdriften i sprintet: Hvad står i to-do, doing og done (eller anden terminologi)